Tabako kompanijų manipuliacijos vaikais

Šaltinis: Queen Creek Home Security tinklalapis

Apie 70 procentų rūkančių suaugusių žmonių pirmąsias savo gyvenimo cigaretes išbandė paauglystėje, net nesulaukę šešiolikos. Dauguma jų dabar norėtų mesti rūkyti, tačiau nepajėgia, ir diena iš dienos tebemoka už savo vaikišką smalsumą.

Kodėl paaugliai pradeda rūkyti? Žinome, kad vaikai kasdieniniame gyvenime patiria bendraamžių ir vyresnių vaikų spaudimą. Tačiau ne ką silpnesnį, tik subtiliau užmaskuotą spaudimą jų atžvilgiu vykdo tabako kompanijos.

Įžengę į paauglystę, vaikai susirūpina savo išvaizda ir populiarumu tarp bendraamžių. Cigarečių gamintojai išnaudoją šį nesaugumo jausmą, viliodami tuščiais pažadais ir visokiais būdais perteikdami paaugliams žinią, kad rūkymas gali padėti jiems tapti patraukliais, geidžiamais ir nepriklausomais. Deja, realybė yra kitokia. Nuo rūkymo pagelsta dantys, atsiranda blogas burnos kvapas, paaugliai tampa mažiau patrauklūs priešingai lyčiai ir įgyja ilgalaikę, kartais visą gyvenimą trunkančią priklausomybę.

Reklamos, kuriose "labai vyriškas" vyras, tikras "mačo" užsirūko cigaretę įveikęs fizines kliūtis,  laukinės gamtos fone, siunčia žinutę berniukams ir vyrams - rūkykite ir atrodysite "kieti" ir šaunūs.

Dėl tos pačios priežasties dar neseniai daug tabako reklamos matydavome sporto renginiuose ir koncertuose. Dabar reklama daugelyje šalių, o taip pat ir Lietuvoje, yra draudžiama. Tik trys Formulės 1 lenktynes organizavusios valstybės – Kinija, Bahreinas ir Monakas – leido tabako gamintojų rėmimą 2006–2007 m., o Europos Sąjungoje reklamuoti tabako gaminius ant lenktyninių bolidų yra uždrausta. Tačiau kai kurių komandų automobilių ir lenktynininkų aprangos dizainas vis dar primena cigarečių pakelį. Pavyzdžiui, „McLaren“ komanda, kurią remdavo  cigarečių„West“ gamintojai, kurį laiką šį užrašą keisdavo žodžiu „Kimi“ , parašytu tuo pačiu šriftu. Ant “Ferrari” automobilių ir lenktynininkų aprangos iš raudonos, baltos ir juodos spalvų sudarytas brūkšninis kodas skirtas sukelti asociacijas su “Marlboro” cigaretėmis, kurių gamintojai remia komandą.

Šiais subtiliais metodais berniukams įteigiama nuostata, kad cigaretės dūmas suteiks jiems taip norimą vyriškumo aurą. Tačiau jie turėtų žinoti ir apie tai, kad rūkymas didina impotencijos riziką, o su sportu visiškai nesuderinamas.

Tabako gamintojai jau seniai nusitaikė į moteris ir mergaites, formuodami  ryžtingų, nepriklausomų, šiuolaikinių moterų įvaizdį. Moterys patikėjo, kad norėdamos būti stipriomis, savimi pasitikinčiomis, laisvomis ir valdingomis kaip vyrai, turi elgtis taip, kaip elgiasi vyrai – rūkyti. Tačiau jei būti stipria ir valdinga visai nenorite, nesitikėkite, kad tabako gamintojai paliks jus ramybėje.  Jūs viliojamos specialiomis moteriškomis,  "elegantiškomis" cigarečių rūšimis, be to siekiama įteigti, kad rūkymas tiesiogiai susijęs su dailiomis kūno linijomis. Iš tiesų, cigaretės gana dažnai reklamuojamos kaip priemonė kontroliuoti svoriui. Neužsimenama, kad kartu su mažesniu apetitu, moterys gauna ir papilkėjusią, greičiau vystančią odą, grubesnį balsą, nekalbant jau apie seksualų kosulį su skrepliais.

Camel, tradiciškai laikomos vyriškomis cigaretėmis, akivaizdžiai nusitaikė į mergaičių auditoriją, sukurdami labai dailius juodus pakelius su rožiniu kupranugariu, nuostabiai tinkančius prie elegantiško rožinio mobilaus telefono. Gamintojai teigia, kad naujasis produktas skirtas konkuruoti su kitais prekiniais ženklais, tai yra persivilioti jau rūkančias moteris. Tačiau jų tikrieji tikslai akivaizdūs, tereikia pažvelgti į paveikslėlį. Manote,šios cigaretės skirtos patraukti keturiasdešimtmečių moterų dėmesį?

Yra keletas priežasčių, kodėl tabako gamintojai yra nusitaikę į vaikus ir paauglius. Kad išlaikytų savo pelnus, tabako gamintojai renka sau būsimų vartotojų armiją, pakeisiančių tūkstančius kasdien mirštančių rūkalių. Be to, tabako gamintojai žino, kad labai nedaug žmonių pradeda rūkyti, būdami suaugę. Todėl perspektyviausia yra taikytis į vaikus. Pastaruoju metu Europes Sąjungos šalyse įvesti tabako reklamos apribojimai verčia gamintojus ieškoti naujų būdų, kaip priviloti ateities klientus.

Naudojamos pakuočių spalvos ir grafika, labiau traukiančios vaikų ir paauglių dėmesį. Gaminamos salstelėjusio kvapo ir skonio cigaretės, kad užmaskuotų nemalonų tabako skonį ir būtų patrauklesnės pradedantiems rūkyti vaikams. Parduotuvėse cigaretės dažnai dedamos šalia saldainių ir kitų vaikų mėgstamų produktų.

Tabako gamintojų marketingo plano dalis yra netgi populiarių paauglių tarpe kino žvaigždžių rūkymas filmuose. Deja, kontroliuojančioms institucijoms yra gana sudėtinga nustatyti, kad filmo herojus užsirūko, nes už tai jam sumokėjo tabako gamintojai. Ant cigarečių nesimato jokio konkretaus prekinio ženklo. Tiesiog cigaretė pateikiama kaip įvaizdžio elementas, formuodama paauglio teigiamą nuostatą rūkymo atžvilgiu.

Kaip prieš tokį spaudimą atsilaikyti mūsų vaikams? Padėkime jiems ir nerūkykime patys.

Dalia Motik, mesti.rukyti.lt, 2011 m. gegužės 18 d.


| Sveikata |
| atgal | į viršų | spausdinti |