Interface vadovas Ray Anderson. |
Įmonės dažnai skundžiasi, jog dirbti atsakingai daug kainuoja ir gali neigiamai paveikti jų pelningumo rodiklius.
Įmonių aplinkosauginė ir socialinė atsakomybė turbūt yra neįprasti rūpesčiai verslo atstovams, kurie mano, jog įmonių atsakomybę sudaro pelno siekimas, mokesčių mokėjimas, įstatymų laikymąsis ir darbo vietų saugumo užtikrinimas. Toks požiūris nėra neteisingas; jis yra tiesiog per siauras naujame besikeičiančiame globalizacijos kontekste, kuriame vertybės įgauna vis didesnę reikšmę.
Vakarų verslo bendruomenėje jau niekas neabejoja, kad socialiai atsakingas verslas tai visų pirma yra pažangus verslas, galintis užtikrinti įmonės tęstinumą ilgalaikėje perspektyvoje. Šiandien socialiai atsakingo verslo praktikos taikymas sukuria įmonei konkurencingų pranašumų, gali atverti netikėtų novatoriškų galimybių bei elementariai padėti sumažinti operacinius kaštus. Šalia įprastos ir apčiuopiamos naudos, socialiai atsakingo verslo vertybės teigiamai formuoja įmonės identitetą ir vidinę kultūrą. Akivaizdu, jog darnaus vystymosi principų įdiegimas nebūtinai įmonei atsieina brangiau, atvirkščiai, profesionalus atsakingo verslo praktikos pritaikymas gali pagerinti įmonių pelningumo rodiklius. Konkretus tokio atvejo pavyzdys yra didžiausia pasaulyje kilimų gamybos įmonė Interface.
Ateities įmonės modelis
Ray Anderson, didžiausios pasaulyje kilimų gamintojos kompanijos Interface vadovas, kažkada nieko nežinojo apie aplinkosaugą; tol, kol įmonės klientai nepradėjo teirautis, ką įmonė daro, kad būtų tausojami gamtiniai ištekliai. Į R. Anderson rankas pakliuvo P. Hawken knyga „Komercijos ekologija" (ang. Ecology of Commerce) ir,kaip prisipažįsta pats įmonės vadovas, ši knyga iš esmės pakeitė jo požiūrį į verslą. „Supratau, kad tai, ką mes darome Žemei yra plėšikiška ir kad vieną dieną tai turės tapti nelegalu, o tokie žmonės kaip aš pateks į kalėjimą, - atvirai kalba R. Anderson. - Aš supratau, kad esu šių laikų plėšikas". Nuo 1995 m. Interface vienu trečdaliu sumažino neigiamą poveikį aplinkai ir iki 2020 m. siekia tapti visiškai aplinkai nekenksminga kompanija, nes kitaip, pasak vadovo, įmonė neturės ateities. Tai reiškia, jog įmonė žada iš esmės pakeisti gamybos procesus bei įdiegti atsinaujinančios energijos technologijas. Jau dabar įmonė nebeparduoda kilimų, ji parduoda paslaugą, ir taip pasenę kilimai neatsiduria atliekų sąvartynuose, o grįžta atgal perdirbimui.
Aplinkosauginės permainos teigiamai paveikė įmonės pelningumo rodiklius. |
Kaip tokie strateginiai ir technologiniai pokyčiai atsiliepė įmonės Interface pelningumui? R. Anderson paaiškina, jog pinigai, kuriuos įmonė sutaupė sumažinus išmetamas atliekas ir sumaniai jas integravus atgal į gamybos procesus, finansavo visus tolimesnius permainų projektus. O kilimas, kuris yra pagamintas pagal Biomimikrijos principus, tapo labiausiai parduodamu įmonės produktu. Aplinkosauginės permainos teigiamai paveikė įmonės pelningumo rodiklius.
Nuo ko pradėti?
Atsakingo verslo koncepcija yra plataus spektro procesas, apimantis visą produkto/paslaugos gamybos/kūrimo ciklą ir su tuo susijusius aplinkosauginius, socialinius, finansinius bei etinius aspektus. Nėra galutinių atsakingo verslo receptų. Kiekviena įmonė turi atrasti savąjį. Atsakingo verslo ašis yra įmonės tobulėjimo procesas.
Tūkstančių mylių kelionės prasideda mažais žingsneliais - tereikia žengti pirmą žingsnį. Užsimezgę dialogai tarp įvairių sektorių yra vienas iš pirmųjų žingsnių atsakingo verslo dienotvarkėje, padedantis kitais nei įprasta aspektais pažvelgti į savo įmonės veiklą ir įvertinti ją pagal darnaus vystymosi kriterijus. Permainos prasideda nuo geros vizijos. Ar Jūsų įmonė turi viziją, atitinkančią ateities lūkesčius?
Indrė Kleinaitė, 2005 m. Atgimimas Nr. 46