Apie tai, kaip keičiasi Anglijoje gyvenančių žmonių suvokimas apie darnų vystymąsi.
Paskutinį kartą Londone lankiausi lygiai prieš metus. Tuomet atrodė, jog tokios temos kaip darnus vystymąsis, socialinė verslo atsakomybė, etiškas vartojimas ir sveika gyvensena vyravo pogrindyje bei siauruose akademikų, specialistų ir radikalų sluoksniuose. Neabejotinai, tai buvo madinga, tačiau plačios visuomenės nedomino ekologinės morkos ar iš kanapių pluošto pagaminti rūbai. Tokios temos kaip klimato kaita atrodė baisiai nuobodžios lyginant su tuo kokio garsaus dizainerio rūbus vilki Victoria Beckham. Platų visuomenės ratą pasiekianti žiniasklaida neskyrė daug dėmesio darnios raidos problemoms.
Dabar viskas atrodo radikaliai kitaip. Dar traukinių stotyje laikraščių stende mano akis patraukė Evening Standard priedas, skirtas žaliąjai revoliucijai, su Stella McCartney nuotrauka. Pasirodo, jog Paul ir Linda McCartney dukra, būdama rūbų dizainerė, daug dėmesio skiria ekologijai, kas atsispindi ne tik jos gyvenimo būde, bet ir jos profesijoje. Garsenybių gyvenimo būdas visada yra įkvėpimo šaltinis masėms, tad nenuostabu, kad Evening Standard šiame priede pristatė garsius žmones, kurie aktyviai reiškiasi kovoje už ekologiją. Tarp 10 aktyviausių eko-herojų puikuojasi tokie vardai kaip Jude Law, Leonardo di Caprio, Mick Jagger, Princas William, Harrison Ford, George Clooney ir kiti. Nesvarbu, kad jų konkretūs darbai galbūt apsiriboja tik vegetarizmu, medžių sodinimu, važinėjimu aplinkai palankesne mašina tokia kaip Toyota Prius ar gamtoje irstančių apatinių nešiojimu. Skeptikai gali pasakyti, jog jie juk turtingi, tad gali sau leisti tokias prabangas kaip naujausios ekoefektyvios mašinos ar medžių sodinimo finansavimas. Vistik, negalima nuvertinti dėmesio išlepintų garsenybių indėlio į darnios raidos populiarinimą. Protingas mokslininkas gali parašyti traktatą apie darnią raidą, bet problema yra, kad apart siauro rato akademikų, jo darbas sunkiai skinsis kelią į plačiosios publikos akiratį. Tačiau tokiam garsiam dainininkui kaip Chris Martin iš Cold Play, užtenka tik ištarti „pirkite socialiai atsakingai pagamintą šokolodą" ir tokia svarbi žinia daug stipriau užsifiksuoja žmonių galvose. Ypač jei tai yra transliuojama per dažnai žiūrimą TV naujienų laidą.
Būtent TV naujienų laidos mane ir labiausiai nustebino. Sprendžiant pagal diskutuojamas temas, klimato kaita, prevencinė medicina ir etiškai pagaminti rūbai buvo karščiausios tų dienų naujienos.
Labai akivaizdžiai buvo parodyti tirpstantys ledynai ir paaiškinta, jog tai gali kilstelti vandens lygį tiek, kad tokios vietos kaip Florida tiesiog paners po vandeniu. Naujienose buvo pristatyta nauja NHS (National Health Service) programa daugiau dėmesio skirti prevencinei medicinai ir sveiko gyvenimo būdo propagavimui. Mark&Spencer pristatė naują etiškų rūbų liniją, kurie yra gaminami iš ekologiškai išaugintos medvilnės bei neišnaudojant III pasaulio žmonių.
Buvo neįprasta girdėti iš naujienų vedėjos tokių nepatogių klausimų aviacijos industrijos atstovui kaip: „taigi, kaip jūs jaučiatės žinodami, jog aviacijos verslas niokoja planetą? Ką jūs darote, kad sustabdyti tai?". Toje pačioje naujienų dalyje buvo apklausiami žmonės, siekiant išsiaiškinti, ar jie žino, kokį poveikį aplinkai daro jų atostogos šiltuose kraštuose, į kuriuos reikia skristi lėktuvu. Pagrindinė CNN naujiena buvo JAV Prezidento G. Busho deklaracija, jog bus skiriama daugiau pinigų alternatyvios energijos technologijų tyrimams. Savo kalboje jis teigė, jog JAV yra priklausoma nuo naftos ir kad tik naujos energijos technologijos gali pakeisti nusistovėjusią situaciją. Vis tik, nevyriausybinė Friends of Earth (Žemės Draugai) organizacija sukritikavo G.Busho kalbą, atkreipdami dėmesį, jog laikas imtis konkrečių veiksmų, o ne vien tik apsiriboti tyrimais.
Važinėjant metro, kuriame gausu reklamos, negalėjau neatkreipti dėmesio į British Petroleum (BP) reklamą: „mes ieškome kelių į žalesnę ateitį". Kaip BP ieško tų kelių ir ar pakankamai atkakliai ieško, aš nesidomėjau, tačiau vien tai, kad tokia „reklama" pateko į metro, kur praeina masės žmonių yra gerai, nes galbūt nevienam žmogui tai buvo pirmasis signalas, kad vėjo, saulės ir vandenilio energija yra ateities energija.
Jei populiarioje Borders knygų parduotuvėje pavartydavau kokią nors knygą apie sveikatą ar kulinarija, tai neišvengiamai visur šmėžavo patarimai: „rinkitės tik ekologiškai išaugintas daržoves, nes įprastose gausu pesticidų ir chemikalų likučių, kurie yra žalingi jūsų sveikatai". Tikrai, ekologiškų produktų parduotuvėse, tokiose kaip Fresh&Wild, visuomet tekdavo atstovėti netrumpą eilę. Nenuostabu, kad didžiausias pasaulyje ekologiško produktų supermarketų tinklas Whole Foods įkėlęs koją į Didžiąją Britaniją, nebesismulkina mažomis parduotuvėlėmis ir jau pradėjo įrenginėti didžiulį prekybos centrą Londono High Street Kensington.
Guršnodama morkų sultis Quiet Revolution (lt. Tyli Revoliucija) kavinėje nugirdau kaip šalia sėdinčios moterys aptarinėjo, jog rengiamas planas uždrausti reklamą vaikams tų maisto produktų, kurių sudėtyje yra didelis kiekis cukraus. 5 žvaigždučių viešbutyje Grove gėlės buvo sumerktos stiklainiuose nuo uogienės. Turbūt viešbutis laikosi aplinkosauginės politikos ir kaip sugeba taip prisideda prie išteklių tausojimo. Naktiniame klube tipiškai korporatyviai atrodantis vyras, kuris prisistatė kaip verslo konsultantas, garsiai pareiškė, kad pats laikas būtų žemės ūkyje taikyti šamaniškus ritualus, kad karvės būtų laimingesnės ir jų mėsa geresnė. Nekomentuosiu tokių pareiškimų, tiesiog neįtikėtina kaip greitai viskas verčiasi aukštyn kojom.
Indrė Kleinaitė, 2006 m. Atgimimas